![](/media/lib/173/n-walka-na-miecze-a0dcee104b3c85a16642bd28ac5b75ad.jpg)
Archeolog na placu boju
17 września 2013, 06:40Specjaliści z Newcastle University idą w bój. Ponieważ chcą się dowiedzieć, jak ludzie walczyli w epoce brązu, testują repliki różnych rodzajów broni: miecze, topory, włócznie i tarcze. Techniki ataku i obrony mają być zaczerpnięte ze współczesnej oraz historycznej taktyki wojskowej.
![](/media/lib/35/prezent-7f38e5b953432e46beb07ed8c87e3a57.jpg)
Przeszacowany prezent
10 grudnia 2009, 13:20Ludzie przeceniają częstość, z jaką będą używać wymarzonych prezentów świątecznych. Zanim więc dopiszemy do listy kolejną (pro)pozycję dla Gwiazdora czy Aniołka, powinniśmy się dobrze zastanowić, a najlepiej – bo takie podejście sugerują psycholodzy – zapytać o opinię kogoś obcego.
![](/media/lib/536/n-sluzowiec-4c8b0b263c2453a5a584b1ead6112185.jpg)
Dzięki śluzowcom zmienimy nasz stosunek do elektroniki i zmniejszymy liczbę odpadów?
1 lutego 2023, 16:18Większość ludzi korzysta z urządzeń elektronicznych. Gdy zaczynają one szwankować, bądź gdy pojawi się nowszy model, znaczna część użytkowników bez zastanowienia wyrzuca stare urządzenie i zastępuje je nowym. Dlatego śmieci elektroniczne są najszybciej rosnącą kategorią odpadów. Każdego roku wyrzucamy około 40 milionów ton elektroniki. A problem narasta, gdyż im więcej elektroniki wokół nas tym krótszy średni czas użytkowania urządzenia.
![](/media/lib/55/strach-92371709e5c4697395aaaaa95f1da614.jpg)
Osądzamy bardziej krytycznie, gdy inni patrzą
20 czerwca 2011, 10:20Ludzie z większym prawdopodobieństwem i silniej potępią czyjeś niemoralne zachowanie, czując, niekoniecznie świadomie, że sytuacji przygląda się ktoś trzeci (Evolutionary Psychology).
Poszukiwania najbardziej wartościowych dyskutantów
21 lipca 2007, 10:26Specjaliści z Cornell University i Microsoft Research stworzyli oprogramowania, które identyfikuje najważniejsze osoby w serwisach społecznościowych i na grupach dyskusyjnych. Analizuje ono zależności łączące tysiące wiadomości pozostawianych w takich serwisach przez ich członków i na tej podstawie wyłania kluczowe osoby.
Koreański sposób na marnowanie jedzenia
5 maja 2016, 12:19Próbując kontrolować narastający problem marnowania żywności, rząd Korei Południowej wdrożył projekt "Płać, ile śmiecisz" (Pay as You Trash). Ludzie muszą oddzielać jedzenie od pozostałych śmieci i wrzucać je do zbiorczego, oczywiście płatnego, kosza.
![](/media/lib/33/won-6cbd1fbf0383e7ba1919a7fb19522b80.jpg)
Nie mają lepszego powonienia
27 kwietnia 2010, 08:32Studium Mathilde Beaulieu-Lefebvre z Uniwersytetu Montrealskiego obaliło mit o wyostrzonym zmyśle powonienia osób niewidomych. Okazuje się, że niemożność posługiwania się wzrokiem sprawia, iż ludzie po prostu zwracają większą uwagę na to, jak postrzegają zapachy.
![](/media/lib/75/kapucynka-czubata-40a95a0977a65797322d300d8caed11c.jpg)
Pierwsza reklama dla małp
28 czerwca 2011, 10:07W zeszłą sobotę (25 czerwca) na Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes po raz pierwszy historii zaprezentowano wyniki badań nad pierwszą reklamą skierowaną do małp. Publiczności wyświetlono m.in. serię nagrań wideo z eksperymentów. Międzygatunkowa reklama to pokłosie zeszłorocznego wystąpienia Laurie Santos na konferencji TED (Technology Entertainment and Design) w Oksfordzie. Prymatolog z Uniwersytetu Yale opowiadała wtedy, że małpy trzymane w niewoli rozumieją ideę pieniądza, a podczas gier ekonomicznych zachowują się jak ludzie.
![](/media/lib/20/1198064718_214764-45ac88c3fd56eb401d1b5bccf71ac1de.jpeg)
Przepis na wygraną
19 grudnia 2007, 11:41Naukowcy uważają, że znaleźli sposób na to, jak wygrać popularną zabawę papier-nożyczki-kamień. W artykule opublikowanym przez magazyn New Scientist wykazali, że trzeba zacząć od nożyczek.
![](/media/lib/266/n-patternlock-fe35e96125f1e7842c8805078edc6835.png)
Androidowy Pattern Lock jest bardzo łatwy do złamania
25 stycznia 2017, 13:47Eksperci ostrzegają, że obecny w Androidzie mechanizm Pattern Lock jest łatwy do złamania. Wystarczy pięć prób, by odblokować 95% urządzeń wykorzystujących to rozwiązanie